Home » Blog » En wat heb ik daaraan? Hoe een belofte je publiek wél aanzet tot actie!
En wat heb ik daaraan? Hoe een belofte je lezer niet alleen triggert om te lezen, maar ook in beweging zet om datgene te doen wat jij wilt.

En wat heb ik daaraan? Hoe een belofte je publiek wél aanzet tot actie!

‘Wes, bedankt voor je komst. Ik snap wat je zegt, maar volgens mij kan ik wat je mij nu vertelt hebt prima zelf uitvoeren.’

Dat was dus niet de bedoeling. Ik zat met een andere ondernemer aan tafel om over het schrijven van zijn webteksten te praten. Mijn doel was helder: ik loop straks weg met een mooie opdracht onder mijn arm. Mijn verhaal was goed, mijn Call to Action was kraakhelder, maar toch kreeg ik hem niet zover om het werk aan mij uit te besteden. Het ontbrak aan een goede belofte die hem in beweging zou zetten.

Waarom dan?

Wanneer je communiceert, dan heb je een doel. Je wilt iets van de ander. Contact opnemen, een offerte aanvragen, die nieuwe sneakers kopen. Concreet: je wilt je publiek in beweging zetten.

Het is prima wanneer je je verhaal afsluit met een Call to Action, een oproep om in actie te komen. Maar, zodra ik iets aan jou vraag dan gebeurt er iets met je. Het is alsof een klein stemmetje in je bovenkamer zegt: ‘Waarom dan? Jij wilt nu dat ik iets ga doen, maar wat heb ik daaraan?’ Tenzij je een enorm volgzame eend bent, gefixeerd op de broodkorst in mijn handen, heb jij een gezonde dosis wantrouwen die mijn boodschap en oproep aan de kaak stellen zodra ik ze de ether in slinger.

En dat is normaal. Voor niets gaat de zon op. Je boodschap heeft meer nodig dan een oproep om in actie te komen. Je wilt je publiek overtuigen, dat in actie komen echt in hun belang is. Dat ze er voordeel uit halen.

Doe een belofte

Je publiek overtuigen om in actie te komen kan op twee manieren:

  1. Doe je belofte zodra je begint met praten/schrijven, zet mensen op scherp door iets te benoemen wat ze écht graag willen.
  2. Geef, zodra je je oproep tot actie deelt, aan waarom je publiek dit moet doen. Benoem de benefits, de voordelen van nu doen wat je van ze vraagt.

Zitten er voorwaarden aan deze beloftes? Natuurlijk, zomaar iets beloven kan het tegenovergestelde effect hebben.

Beginbelofte – direct de aandacht trekken

Een beginbelofte maak je direct aan het begin van je tekst of gesprek. Het resultaat wanneer je de juiste belofte doet, is dat mensen nu geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt. Maak hem “pakkend” – dit kan de fantasie prikkelen maar ook mensen die sceptisch reageren op deze belofte heb je hiermee in ieder geval zover dat ze verder luisteren/lezen.

En dan nog iets, beloof geen dingen die je niet waar kunt maken. Maak je belofte zo groot mogelijk binnen de grenzen van wat volgens jou mogelijk is. Je wilt niet herinnerd worden als “die lul die alleen maar mooie verhalen ophangt”.

Call to Action… met voordelen

Je bent als zender van je boodschap uit op gedragsverandering bij je publiek. Daarom sluit jij je verhaal af met een Call to Action die zo krachtig is, dat je bij het teruglezen zelf een traantje wegpinkt. Toch?

Prima, maar een krachtige Call to Action werkt alleen als je mensen kunt laten zien welke voordelen er voor hun aan vast zitten. Hoe je het ook went of keert, mensen komen op twee momenten écht in beweging:

  1. Wanneer de pijn van niet veranderen ondraaglijk wordt
  2. Wanneer het vooruitzicht om er veel beter van te worden te sterk is om te negeren

Maak het uitvoeren van de door jou gevraagde actie dus zo aantrekkelijk mogelijk.

Voorwaarden voor een goede belofte

Wat moet je weten om een goede belofte te kunnen doen? Om te beginnen is het enorm handig als je weet voor welke voordelen je publiek in beweging komt. Tegen een overspannen ondernemer zeggen dat zijn schrijfwerk aan ondergetekende uitbesteden, hem meer tijd oplevert zodat hij nog meer werk gedaan krijgt, gaat niet werken. Die hoort liever, dat ik hem een x-aantal uren ga besparen, zodat hij nu eens wél op tijd naar huis, naar zijn gezin kan.

Daarnaast moet je je belofte waar kunnen maken. Als ik tegen diezelfde ondernemer zeg dat hij eerder naar huis kan, maar hem vervolgens de hele avond ga bellen of appen met vragen over de tekst, dan ervaart hij nog steeds niet de rust waar hij naar op zoek is.

Rode draad voor het doen van een goede belofte is: leef je in! Zowel in je publiek, zodat je weet welke beloftes effectief zijn, als in je eigen kunde en beperkingen.

Open deuren?

Ik kreeg vorige week de opmerking dat een hoop dingen die ik vertel “open deuren” zijn. Ben ik het helemaal mee eens. Weet je wat het mooie van een open deur is? Je kunt er zo doorheen lopen. De werkelijke vraag is niet of de deur open staat, maar waarom je er nog niet doorheen gelopen bent.

Het doen van een aantrekkelijke belofte is een basisprincipe om effectief te communiceren, maar hij wordt nog zo vaak vergeten dat je je afvraagt of je voor de juiste open deur staat.

Pas het toe in je eigen verhaal en zet je publiek in beweging.