Ghostbloggen, omdat je doelgroep graag mee profiteert van jouw kennis.

"Ghostbloggen wordt steeds populairder. Waarom? Je bent een autoriteit op jouw vakgebied, en je online zichtbaarheid krijgt een flinke boost."

Ghostbloggen?

Het is een term die wellicht niet direct een belletje doet rinkelen. In hoeverre verschilt ghostbloggen van het gebruikelijke bloggen? In de basis niet zoveel, je publiceert een blog om lezers een kijkje te geven in de keuken van je onderneming. Of je geeft je mening over ontwikkelingen binnen jouw branche. Je kunt er alle kanten mee op als je er voor zorgt dat de inhoud van je blog mensen helpt.  

Het verschil zit hem in de auteur van je stuk. Ghostbloggen betekent dat iemand anders een blog voor je schrijft, zodat jij je handen vrij hebt om te doen waar je goed in bent. Iemand anders schrijft een stuk vakkennis wat onder jouw naam gepubliceerd wordt. 

Waarom zou je überhaupt bloggen?

Heel simpel: outbound marketing is achterhaald. Mensen die op het internet zoeken naar oplossingen voor hun problemen, doen dit zeer specifiek. Iemand die zoekt naar een nieuwe schutting voor in de tuin, zal het niet waarderen als er tegelijkertijd advertenties voorbij komen voor tuinbanken en tegels. 

Omdat mensen heel gericht zoeken, laten ze hele vraagstukken los op Google. In vaktermen noemen we dit short tail en long tail zoekwoorden. Als jij met een pagina naar voren komt waarin je antwoord geeft op een vraag, én daarbij ook antwoord geeft op de logische vervolgvragen, dan is de kans groot dat de bezoeker bij jou blijft hangen. Mensen die zich op dat moment nog aan het oriënteren zijn, vinden het prettig dat jij ze hierbij helpt. Dat is waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie. 

Ghostbloggen is bovendien goed voor de “levendigheid” op je site. Websites die regelmatig nieuwe content publiceren zijn een stuk interessanter voor bezoekers dan websites die niet in beweging zijn. 

Ghostblogging, wordt een autoriteit op jouw vakgebied

Inbound marketing

Bloggen wordt gezien als een vorm van inbound marketing. Wat houdt dit precies in? Je brengt de doelgroep naar jou door daar (online) aanwezig te zijn waar het nodig is. Je bent op de juiste plaats aanwezig, omdat je waarde biedt aan je bezoekers in de vorm van kennis en antwoord op hun vragen. 

Wist je dat maar liefst 80% van de mensen eerst online op zoek gaat naar informatie over een product of dienst? Hierdoor is het belangrijk dat jij al vroeg in het oriëntatieproces in de gedachten van potentiële klanten zit. Door mensen te ondersteunen bij dit proces, vergroot je de kans dat mensen hun aankoop uiteindelijk bij jou doen aanzienlijk.  

Meer organisch zoekverkeer = lagere kosten per lead

Een groot voordeel van deze vorm van bloggen is dat je meer organisch zoekverkeer naar je website leidt. Hierdoor gaan de kosten per lead omlaag. Bovendien zijn er meer bezoekers (prospects) die je kunt converteren naar klanten. Waarom? Omdat ik ervoor zorg dat jouw kennis geconsumeerd wordt door diegenen die ernaar op zoek zijn: jouw doelgroep. 

Ook een autoriteit worden binnen je branche?

Wesley van der Stel – Tekst en communicatie

E-mail: info@wesleyvanderstel.nl
Telefoon: +316 211 949 61
KvK: 72645024