Home » Blog » Het verschil maken met communicatie

Het verschil maken met communicatie

Ken je dat gevoel? Het gevoel dat je hebt vlak voor een belangrijk gesprek of presentatie, die van groot belang is voor je carrière of je relatie. Zenuwen, klamme handen, alles wat je ook maar enigszins ongemakkelijk kan maken, komt voorbij. Je kijkt nog eens naar je aantekeningen, je verhaal staat als een huis dus waar komen die zenuwen dan vandaan? Simpel: het is belangrijk voor jou. Je wilt het maximale eruit halen, jij wil het verschil maken – en communicatie is het enige middel om dit te doen.

Hoe het NIET moet…

Ik heb in het verleden vaak gesprekken gevoerd, waar ik vooral aan het woord was en mijn gesprekspartner(s) om de oren sloeg met feiten en mijn visie voor de toekomst. Vergelijk het met een achtbaan, je kon pas weer nadenken of überhaupt ademhalen wanneer ik was gestopt met het dumpen van mijn verhaal. Regelmatig kreeg ik te horen, ‘Jij praat graag, of niet?’

Auw.

Of, ik was veel te braaf in een gesprek. Ik wist dat mijn gesprekspartner een probleem had dat hij opgelost wilde hebben (lees: de reden dat ik überhaupt aan tafel zat). Vervolgens waren we een uur verder, hij was nog steeds niets wijzer geworden en ik bleef als een volleerd tapdanser om de hete brei heen draaien. Tot op het punt dat de ander zei: ‘De reden dat wij dit gesprek nu hebben is mij ineens niet helemaal duidelijk meer.’

Normaal gesproken ontwijk ik de kuilen in de weg. Maar op zo’n moment wil je er het liefst één die zo diep is dat je bij wijze van spreken in China uitkomt.

Een ander voorbeeld, in mijn functie als Sales Manager heb ik vele verkoopgesprekken gevoerd, van kennis maken met de prospect tot het zetten van een krabbel. Vaak was ik tijdens deze gesprekken zo bezig met het verkopen van mijn werkgever, dat ik compleet vergat dat het hier om de persoon tegenover me ging.

‘Oké, wat heb ik hier in vredesnaam zitten doen?’

Hoe maak je dan wél het verschil met je communicatie?

Bovenstaande verhalen hebben een belangrijk detail gemeen: ze laten één of meerdere elementen uit de basis van communiceren buiten beschouwing, waardoor het verhaal “rammelt”. Onlangs las ik een boek van Bas Mouton, getiteld Magie in al je communicatie. In zijn boek legt Mouton op een eenvoudige maar tegelijkertijd toch diepgaande manier uit waaraan communicatie te allen tijde moet voldoen. Wat is volgens hem dan de basis van communicatie?  

IK zeg IETS tegen JOU.

Zo simpel? Ja echt, zo simpel. Maar blijf nog even hangen, want ik leg het je uit.

In dit principe zitten drie elementen:

  1. Ik (de zender)
  2. Iets (de boodschap)
  3. Jou (de ontvanger, het publiek)
Ik

Als zender ben jij degene die een boodschap overbrengt. Maar waarom zou ik naar jou luisteren? Wie ben jij om mij iets te komen vertellen? Ik ken jou verder niet. Bij het Ik-element is het belangrijk dat er een verbinding tot stand komt tussen jou en de ontvanger van je boodschap. Je publiek wil ervan verzekerd zijn dat jij de juiste persoon bent om de boodschap over te brengen. Hoe doe je dit?

  • Maak het persoonlijk, zorg dat de ontvanger jou een beetje leert kennen, dit helpt ze om je boodschap beter te kunnen plaatsen.
  • Deel je kernovertuigingen, waarom is het voor jou belangrijk deze boodschap te delen?
  • Maak contact, geef de ontvanger de ruimte om op jou te reageren en laat daarbij goed op de signalen die de ander afgeeft.
Iets

Natuurlijk is je boodschap onwijs belangrijk, anders sta je hem niet te verkondigen, toch? Maar let op, ook in de boodschap zelf zitten een aantal valkuilen. Waar moet je bij het iets-element zeker op letten?

  • Bewijs, als je de ontvanger mee wilt nemen in je verhaal dan moet je dit met cijfers, afbeeldingen en andere bronnen onderbouwen. Let op dat je hierbij zowel inspeelt op de ratio als op de emotie van de ontvanger.
  • Zoek het conflict op, benoem datgene in je boodschap wat de meeste mensen wel denken of zelfs vinden, maar niet benoemen. Doe je dit wel, dan weet je dat je de aandacht hebt.
  • Laat de ontvanger de toekomst zien, wat gebeurt er als ze datgene doen wat jij nu van ze vraagt?
Jou

De meeste mensen denken niet goed genoeg na over de ander. Als je wilt dat je boodschap “landt” dan doe je er goed aan het perspectief van de ontvanger te gebruiken. Jezelf verplaatsen in de ander vertelt je niet alleen een hoop over deze persoon of dit publiek, het zal je inspireren je eigen verhaal naar een hoger niveau te tillen.

  • Verplaats je in de ontvanger, welke gedachten spelen er en wat houdt diegene(n) tegen om actie te ondernemen?
  • Vraag een actie van de ontvanger, het zorgt voor helderheid en structuur in je verhaal.
  • Vertel diegene ook wat hij of zij eraan heeft wanneer ze de door jou gevraagde actie uitvoeren. Wat worden zij er wijzer van?
  • Laat zien dat jij de ontvanger begrijpt en dat je al over deze mogelijke bezwaren hebt nagedacht.

That’s it. In de basis heel eenvoudig, maar toch worden veel zaken nog wel eens vergeten. Wil je zelf aan de slag om je verhaal direct beter te maken? Kijk dan eens op https://magieinaljecommunicatie.nl/. Deze website heeft een handige tool waarmee je voor verschillende situaties, praktische tips meekrijgt om in je eigen verhaal te verwerken.

Magisch communiceren, Bas Mouton heeft mij geleerd hoe je het doet – door bij jezelf te blijven.