Home » Blog » Waar moet je op letten bij het schrijven van webteksten?
Webteksten zijn speciaal geschreven voor het internet. Ze zijn over het algemeen korter dan “normale” teksten omdat bezoekers je teksten scannen, in plaats van lezen.

Waar moet je op letten bij het schrijven van webteksten?

Webteksten zijn speciaal geschreven voor het internet. Ze zijn over het algemeen korter dan “normale” teksten omdat bezoekers je teksten scannen, in plaats van lezen. Daarnaast schrijf je webteksten vaak voor specifieke zoekopdrachten, zodat ze beter gevonden worden door je doelgroep.

Goed, je wilt natuurlijk weten waar je op moet letten bij het schrijven van een webtekst.

Doelgroep staat bij webteksten centraal

Zoals ik al eerder aangaf, worden webteksten door de bezoeker gescand. Dit is het verreweg het belangrijkste waar je op moet letten. Het is natuurlijk leuk dat iemand op jouw website terechtkomt, maar als diegene na 3 seconden weer vertrokken is omdat ‘ie niet vindt wat hij zoekt, dan heb jij voor Jan-met-de-korte-achternaam geschreven.

Oplossing: zorg voor voldoende tussenkopjes die de interesse van de bezoeker wekken – ook wanneer ze hem scannen. Wanneer mensen op je website komen, dan is dit vaak nadat ze in Google een zoekopdracht hebben ingevoerd. Het is dus wijs, om je tussenkopjes op deze zoekopdrachten te baseren. Zo weet de bezoeker dat hij hier gaat vinden wat hij zoekt.

Zoekwoorden?

Jazeker, zoekwoorden. De term is enigszins misleidend, omdat mensen tegenwoordig complete vraagstukken bij Google neerleggen. Wel komen hier vaak de termen (zoekwoorden) in terug waar jij op gevonden wilt worden. Een webtekst is idealiter rondom één tot drie zoekwoorden opgebouwd. Deze zoekwoorden, samen met je boodschap, vormen het fundament van je webtekst.

SEO

Wil je weten rondom welke zoekwoorden je een webtekst het beste kunt schrijven? Gebruik dan een zoekwoordplanner (of keyword-tool), zoals bijvoorbeeld die van Google Ads. Dit geldt overigens niet alleen voor webteksten. Ook wanneer jij je website regelmatig van “verse” content voorziet, door bijvoorbeeld een blog te publiceren, dan is het belangrijk dat de juiste zoekwoorden hierin terugkomen.

Het schrijven van je webteksten, zodat deze beter gevonden worden door zoekmachines, noemen we SEO – Search Engine Optimization. Dit is een verzamelterm voor de technische én content gerelateerde zaken op je website die ervoor zorgen dat deze beter gevonden wordt.

Doel van je webtekst

Ook niet onbelangrijk: waarom schrijf je een webtekst? Wil je de bezoeker alleen informeren? Is het de bedoeling dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief of contact opnemen? Of heb je een webshop en moet iemand gewoon gelijk doorklikken naar de verkooppagina’s? Als marketeer zeggen we ook wel dat iedere webtekst een Call to Action nodig heeft. Vergeet deze dus niet!

Voorwaarden voor een goede webtekst
  • Schrijf korte zinnen (maximaal 10 tot 12 woorden)
  • Hanteer korte alinea’s (meestal zo’n 5 zinnen)
  • Actieve schrijfstijl, hulpwerkwoorden zullen, worden en kunnen wil je zoveel mogelijk vermijden
  • Maak het niet te technisch, ook al is dit binnen jouw vakgebied gebruikelijk – mensen moeten je tekst snel doorgronden
  • Richt je met het schrijven direct tot de lezer, wees consequent met ‘ik’ of ‘u’
  • Gebruik je afkortingen, schrijf deze dan minimaal 1x voluit
  • Dikgedrukt, cursief of onderstreept? Liever niet te veel, dit leidt af!
  • Keep it short and simple, bij de kern van je boodschap

En zoals al eerder in deze tekst genoemd:

  • Maak slim gebruik van tussenkopjes, zorg dat ze aansluiten op de relevante zoekwoorden
  • Gebruik maximaal 3 zoekwoorden per webtekst, meer zoekwoorden gaat ten koste van de leesbaarheid
  • Zorg voor een duidelijke Call to Action

Als het goed is, dan weet jij nu waar je op moet letten bij het schrijven van een webtekst. Wil je meer weten, of wil je het schrijven van je webteksten liever uitbesteden?

Neem dan contact op, ik weet zeker dat ik je kan helpen. Succes!